Stort tack till just dig för att du är en del av vår växande gemenskap. Under det gångna året har vi haft en fantastisk utveckling tillsammans, och jag vill dela några viktiga höjdpunkter, nyheter och planer för framtiden.
50% tillväxt – nya funktioner
Under det senaste året ökade vi med hela 50% – ett fantastiskt bevis på att vår tjänst för egenanställning fyller ett verkligt behov, vilket ger oss än mer motivation att fortsätta vår händelserika resa. Vi vill även passa på att tacka alla som bidragit med idéer, respons och tips på hur vi kan göra SAMpoolen ännu bättre.
Lanserade funktioner – flexibilitet och enkelhet
Under året som gått har vi lanserat en rad nya funktioner för att förenkla vardagen för er som egenanställda. Några av dessa är:
- Val av pensionsbolag. Idag har vi SPP och Avanza, men vi jobbar på att utöka valet.
- Flexiblare val av skatt. Du kan nu välja huruvida vi är s.k. huvudarbetsgivare eller inte (dvs om vi betalar ut den huvudsakliga delen av din årsinkomst), om du vill att vi ska dra av mer skatt eller om du vill/kan jämka.
- Vi har uppdaterat hela vårt system vilket möjliggör för många planerade funktioner, inkl AI. Det som kanske märks nu är att det går lite snabbare.

Vi sänker vår avgift – och vi vill sänka den ännu mer!
Vi är stolta över att redan idag erbjuda Sveriges lägsta avgift för egenanställning. Men nu blir “billigast ännu billigare”, för alla! För er innebär det mer pengar i plånboken från varje faktura. Från och med 1:a februari sänkte vi avgiften från 2% till 1,9%. Det kan tyckas lite, men detta är den första i en rad med sänkningar. Jag är övertygad om att vi kommer kunna sänka avgiften ytterligare ganska snart. Och vet du att för varje krona vi sänker avgifter går ca hälften rakt in till ditt bankkonto i form av ökad nettolön…
Vår ambition är tydlig: Ju mer SAMpoolen växer, desto mer ska vi kunna sänka vår avgift. Därför är det viktigt att vi hjälps åt att sprida tjänsten och få in fler användare. Precis som den gamla klyschan: “Hjälp oss hjälpa dig”.
Siktet inställt på under 1%!
Jag vill se vår avgift under 1%. Men även om vi har extrem kostnadskontroll, slimmad organisation och otroligt automatiserade system så har även vi kostnader som måste täckas. Därför kommer det antagligen ta lite tid att komma ner dit, men dit ska vi. Allt handlar om hur snabbt vi tillsammans kan växa. När fler går med kan vi effektivisera processerna och späda ut kostnaderna på fler fakturor, vilket i sin tur gör att vi kan sänka avgifterna för alla. Vi är övertygade om att framtiden för egenanställning är ljus och att SAMpoolen kan fortsätta leda utvecklingen mot lägre kostnader för alla.
Vad händer härnäst? Större fokus på era önskemål
Vi vet att ni har efterfrågat ännu fler funktioner för att underlätta arbetet. Inom kort kommer vi bland annat att lansera:
- Personliga koder för att bjuda in nya vänner till SAMpoolen. Används koden får både du och din vän 50% rabatt. Tillsammans kan vi få ner vår avgift ännu mer!
- Förhandsgranskning av fakturan. Självklart ska det vara enkelt att se hur en faktura kommer se ut.
- Skapa, redigera och skicka offerter. Sedan kan du med en knapptryckning skapa fakturan från din offert.
- En utbetalning per månad istället för en utbetalning per faktura. Du kommer snart kunna samla ihop alla löner till en enda lön t.ex. den 25:e varje månad.
- Uträkning av lön i realtid. Samtidigt som du skapar din faktura ska du se din kommande lön.
- Eget fakturabelopp på milersättningar och utlägg. Den skattefria utbetalningen från oss till dig blir enligt lag, men du kan ju ha kommit överens med kund om annat belopp.
Vi är väldigt peppade på att släppa dessa nyheter och hoppas att de ska göra livet ännu enklare för alla våra användare!
Er feedback formar framtiden för SAMpoolen
Stort tack till alla som tog sig tid att svara på vår användarundersökning. Det kom in många värdefulla synpunkter och förslag. Generell nöjdhet med SAMpoolen är 8,4 av 10, vilket jag tycker är otroligt kul. Men självklart finns det alltid saker att förbättra. En av de viktigare synpunkterna vi tagit till oss, tycker jag, är tillgängligheten i supportärenden. Ibland kommer det in mycket samtidigt och då är det svårt att hinna med. Men vi jobbar väldigt hårt på att med hjälp av AI kunna ge er en första instans där ni kan få hjälp med det mesta. Vi planerar att lansera AI-stödet succesivt under 2025, vilket kommer öka användarvänligheten genom hela systemet.
Era svar och önskemål ligger till grund för kommande uppdateringar – så fortsätt gärna dela med er av era tankar!
Hjälp oss växa – tipsa en vän!
Känner du någon som funderar på att fakturera utan att starta eget? Berätta om SAMpoolen! Dela gärna vår länk www.sampoolen.se med vänner, kollegor och på sociala medier. Varje ny användare för oss närmare målet att sänka våra avgifter ännu mer.
Så fort vi har klart med er personliga inbjudningskod så kan ni sprida den i alla era kanaler. Varje ny medlem genererar i potentiellt tusentalskronor i din egen ficka.
Tack för ert förtroende – och välkommen till en spännande framtid!
Det är otroligt inspirerande och engagerande att jobba med er. Vi är ödmjuka i det faktum att vi hanterar era pengar, vilket vi försöker att göra med så stor transparens som möjligt i syfte att skapa trygghet. Vi hoppas självklart både att ni känner och att vi kan öka tilltron till SAMpoolen genom att göra rätt saker, med rätt intention, varje dag. Tillsammans gör vi det enklare, tryggare och mer lönsamt att vara egenanställd.
Har du frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig till oss. Och fortsätt gärna ge oss feedback samt skicka in dina tips och förslag på förbättringar.
Varma hälsningar,
Staffan Moberg, VD och grundare
Tipsa en vän redan idag!
www.sampoolen.se – tillsammans gör vi egenanställning enklare och billigare.
Support & kontakt: medlem@sampoolen.se / 08-51 81 64 40
Hemsida: www.sampoolen.se
Facebook: www.facebook.com/sampoolen
Instagram: www.instagram.com/sampoolen/
LinkedIn: www.linkedin.com/company/